Okej, hon kommer till Språng först i oktober så vi fick klippa in henne i bilden så länge. Men ändå: vi är glada och stolta att välkomna kreativa skribenten och kommunikatören Annakarin Thelin in i teamet.Hon kommer närmast från Kappahl med ansvar för corporate communications.
Annakarin är en idérik och allmänintresserad själ som bevakar allt från hållbarhet och finans till design och digitalisering. Kreativt behärskar hon många format, från vd-ord och årsredovisningar till instagram. Här berättar hon själv om sina drivkrafter och förhoppningar kring jobbet på Språng.
Berätta: vem är du privat och yrkesmässigt?
Jag är 42 år gammal, bosatt i Utby, gift med musikläraren och musikern Johan och mamma till två tjejer. Jag har jobbat med att skriva sedan för alltid som journalist och kommunikatör. Det är där jag trivs, med orden. De ligger mig nära och det är där jag upplever att jag bidrar bäst.
Vad jobbar du mest och helst med?
Jag tycker om att hitta berättelser och historier och förmedla dem på ett engagerande och intressant sätt som skapar mening. Att bidra till en god känsla eller göra världen till en lite bättre plats, det mår jag bra av.
Varför tar du klivet över till Språng Kommunikation?
När jag läste platsannonsen kände jag att den bockade i alla mina rutor: mina drivkrafter och värderingar, vad jag vill och tycker är viktigt. Jag brinner för hållbarhet så klart, det är samtidens mest avgörande fråga. Det kan ingen förneka. Att bidra på det sätt jag kan känns väldigt, väldigt rätt.
Vad ser du fram emot i nya jobbet som kommunikationskonsult?
Det ska bli spännande och roligt att sätta mig in i nya verksamheter och deras sätt att tänka. Det är det roligaste jag vet. Jag blir nyfiken och intresserad och min journalisthjärna går igång. Vad gör ni, hur går det till, vad händer, vad driver dig? Det ser jag fram emot jättemycket.
Vad hoppas du kunna bidra med?
Jag hoppas på att förmedla olika aktörers hållbara initiativ och insatser som är värda att lyftas, som kanske inte syns annars. När jag sätter mig in i saker och ting tänker jag ofta: ’Varför pratar vi inte om det här?’ Det är jätteviktigt att visa allt bra som görs, det inspirerar andra. Dessutom lever vi i en tid där hållbarhet är avgörande. Att företag arbetar hållbart är en förutsättning för att de ska kunna fortsätta snurra. Det är stort, centralt och affärskritiskt.