Hållbarhetskommunikation

Maxa effekten av ert hållbarhetsarbete genom att berätta om det. Så enkelt kan det faktiskt vara.

Många organisationer trappar upp insatserna för hållbarhet i takt med insikten om att alla måste bidra till en hållbar framtid. Färre hinner berätta om de goda avtryck de åstadkommer.

Att kommunicera ut hållbarhetssatsningar har många positiva effekter: ni visar kunderna att de handlar hållbart när de anlitar er. Ni stärker ert varumärke som en skapare av samhällsvärde. Ni får nya kontakter med samma mål, som ger möjlighet att flytta fram hållbarhetsarbetet ytterligare. Ni skapar stolthet internt och lust att göra mer.

Språng Kommunikation har en bred syn på vad hållbarhet innebär: miljö och klimathållbar konsumtion, kulturvärden och integration, hälsa, trygghet och medborgarinflytande. Oavsett vilka värden ni skapar så förmedlar vi dem till omvärlden i filmer, bild och text.

 

Grön innovation på svindlande höjd

Miljön står i fokus i kvarteret Dockan i Lindholmshamnen. En innovativ lösning är en återvunnen aluminiumfasad som sparar stora mängder energi.

Språng Kommunikation har uppdraget att sprida kunskap om Skanskas hållbarhetsarbete i samtliga bostadsprojekt i Göteborg. I Lindholmshamnen har Språng genom filmer, textnyheter och pressbearbetning berättat hur marken saneras från föroreningar, husgrunderna rustas mot översvämning, smarta vattensystem ger en grönskande gård och husen får en unik och hållbar fasad. I en svindlande film drönarfilmade Språng på hög höjd när höghusfasaden monterades.

Ser filmen suddig ut? Klicka på kugghjulet nere till höger i filmrutan för att visa högsta kvalitet.

När stadens invånare får vara med och bestämma

I ett roligt och interaktivt webbverktyg kan invånarna påverka när Skanska utformar nya kvarter.

I Tolered har Språng projektlett utformningen av en digital dialogportal där stadens invånare kan lämna egna förslag till framtidens bostadskvarter. Dessutom sjösatte vi en kampanj om att vara med och rösta. En lekfull och informativ film skickades ut i sociala medier.

Ser filmen suddig ut? Klicka på kugghjulet nere till höger i filmrutan för att visa högsta kvalitet.

Konsttävling för demokrati och gemenskap

I Örgryte Torp har Skanska anordnat en konsttävling med många bottnar: social hållbarhet, trivsel och delaktighet.

Här är de boende själva med och avgör hur deras kvarter ska förvandlas från en samling hus till en trivsam plats. Språng Kommunikation utformade en hemsida för konsttävlingen, producerade filmserier för sociala medier och genomförde en lyckosam pressbearbetning med ett stort antal publiceringar i radio, tidningar och web.

Ser filmen suddig ut? Klicka på kugghjulet nere till höger i filmrutan för att visa högsta kvalitet.