Filmkampanjen som får fler att klimatanpassa resan

Uppdraget: sy ihop en snygg och inspirerande filmkampanj som får svenskarna att inse sommarsemesterns klimatpåverkan och göra smartare val.

Webbsajten klimatsmartsemester.se är en klimatkalkylator som bygger på gedigen forskning och bred expertis. Men vad hjälpte det när för få personer hittade dit?

Språng fick uppdraget att göra en film för sociala medier som väckte uppmärksamhet och lockade sidbesökare. Bakom sajten står en samling starka parter: Klimat 2030, Mistra Urban Futures, Chalmers, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, Turistrådet, Göteborg&Co och Göteborgs Stad.

“Filmen är grym! Tack vare den fick vi på två månader dubbelt så många besök till sajten som vi tidigare haft under ett helt år. Finansiärerna älskade filmen reservationslöst och feedbacken från följarna i sociala medier har varit odelat positiv. Filmen fångar exakt det vi vill säga med vår sajt och sticker ut precis lagom mycket. Dessutom var Språng riktigt proffsiga att arbeta med samtidigt som vi fick ett tålmodigt, ödmjukt och trevligt bemötande.”

Fredrik Warberg
Projektledare klimatsmartsemester.se