Så skapades Språngs grafiska profil

 

Säg hej till Camilla Simonson, grafisk designer på Camoni och art director på Göteborgsoperan som tagit fram Språng Kommunikations logotyp och grafiska profil. En kostym vi känner oss helt hemma i och mycket stolta över. Nu är vi förstås nyfikna på: hur tänkte du?

Berätta vad du gör i ditt företag Camoni?
Jag jobbar med grafiska profiler, stora och små designuppdrag och formgivning av böcker, men jag brinner allra mest för att jobba med visuella identiteter som jag har gjort för Språng. Att ta ett helhetsgrepp, sätta mig in i känslan hos någon annan och ge den ett visuellt uttryck.

Vad ville du att Språngs grafiska profil skulle utstråla?
Den utgår både från det ni själva har förmedlat och det jag känner att ni vill stå för. En positiv, trygg, stabil och lite vänlig känsla. Att man får känna sig både hoppfull men också att ”här har jag kommit till ett företag som känns trygga och vet vad de håller på med.”

Hur tänkte du när du tog fram logon?
Ordet Språng är i sig fint att jobba med, det är positivt och hoppfullt och det vill man att logotypen ska andas både till form och färg. Jag strävade efter ett mjukt men ändå distinkt intryck. När det lilla, subtila språnget från R:et till Å:et kom till kände jag att ’där föll det på plats’. Det visar på självsäkerhet när symboliken inte behöver skrika högt, språnget finns där på ett naturligt sätt.

Var hämtade du din inspiration?
Då ni arbetar med hållbarheten i fokus så blir det naturligt att hämta influenser från naturen på ett eller annat sätt. Färgskalan kommer därifrån, ur naturens element. Det känns både bra och viktigt och fint.

Hur var uppdraget tycker du? Lätt, svårt…?
Det är förstås en utmaning, men det var väldigt kul och när det är lustfyllt känns det lätt. Ert fokus kändes roligt tyckte jag, kärnan i er verksamhet med hållbarheten, och ni känns också positiva som personer. Det ger också en positiv känsla genom hela resan.